Nasze bezpieczeństwo na drodze uzależnione jest od wielu czynników – jednym z nich jest prawidłowy stan ogumienia. Nie wszyscy kierowcy wiedzą jak je ocenić, dlatego poniżej podpowiadamy, na co zwrócić uwagę i jak rozpoznać, że ich okres przydatności już minął.

Sprawdź wskaźnik TWI

Najczęstszym powodem wymiany opon wśród polskich kierowców jest zużycie bieżnika. Przyjęło się, że nowe komplety cechują się jego głębokością na poziomie 8 mm. Według obowiązujących przepisów nie należy poruszać się pojazdami o ogumieniu, którego wysokość bieżnika jest mniejsza niż 1,6 mm. To szczególnie ważne, bo im bardziej zużyta opona, tym gorsza przyczepność pojazdu (minimalna wartość wysokości bieżnika zapewnia tylko 40% przyczepności!). Co więcej, wydłuża się również droga hamowania – nawet do 7 m! Jak kontrolować stan bieżnika? Ukłonem w stronę producentów opon np. takich jak https://bridgestone-stargard.pl, jest wskaźnik TWI, pozwalający ocenić zużycie opony.

Wskaźnik TWI, z angielskiego Tread Wear Indicator, wskazuje na to, że opona osiągnęła wysokość bieżnika na poziomie 1,6 mm. To sygnał, że w najbliższym czasie należy zadbać o wymianę ogumienia.

Znak TWI występuje najczęściej w formie trójkąta z tym skrótem w środku lub jako „garbki” znajdujące się w rowkach odprowadzających wodę. Część producentów umieszcza również wskaźniki liczbowe w formie wyżłobionych cyfr.

Pamiętaj, że zużycie opony może być nierównomierne!

Niekiedy zużycie bieżnika dla poszczególnych opon nie jest jednolite. Może to świadczyć o problemach z:

• Nieprawidłową geometrią kół.

• Amortyzatorem (najprawdopodobniej doszło do jego uszkodzenia).

Wynika to również z nieprawidłowego stylu jazdy – zwłaszcza zbyt powolnego wchodzeniu w zakręty.

Monitoruj wiek opony

Niewielu kierowców zdaje sobie sprawę z tego, że nie tylko wysokość bieżnika ma znaczenie, ale także wiek opony. Dlaczego? Guma ma swój okres przydatności i nawet opona, która nie była systematycznie używana, może stracić swoje właściwości.

Specjaliści podkreślają, że nie należy poruszać się na ogumieniu starszym niż 6-8 lat (w przypadku opon z serii PREMIUM mówi się o 10 latach). Po upływie 5 lat należy opony regularnie sprawdzać u specjalisty przynajmniej raz w roku.

Uważaj na uszkodzenia mechaniczne

Przecięcia, nacięcia, wybrzuszenia, niewielkie dziurki – to najczęstsze uszkodzenia, które dotykają ogumienie na polskich drogach. Warto zaznaczyć, że pojawienie się jakichkolwiek, eliminuje taką oponę z użycia. Wszystko dlatego, że zostaje zaburzona jej konstrukcja, a tym samym nie może ona spełniać wszystkich swoich funkcji – staje się realnym zagrożeniem w trakcie kierowania pojazdem.

Stan opon trzeba obserwować na bieżąco, ale nie można zapomnieć o wzięciu pod uwagę tego czynnika już w trakcie zakupu opon używanych. Taka forma cieszy się dużym zainteresowaniem wśród Polaków. Trzeba jednak wiedzieć, że wiele defektów widocznych jest dopiero po zamontowaniu ogumienia, dlatego należy dokonywać transakcji tylko w miejscach, które umożliwiają zwrot i reklamację.

***

Pamiętaj, że opony można recyklingować – nie wolno ich wyrzucać na śmietnik! Spora grupa serwisów przyjmuje je i przekazuje do zakładów utylizacyjnych.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj