Jak każdy jednoślad, motocykl z podłożem łączą tylko dwa punkty styku. Choćby z tego właśnie powodu nie powinniśmy oszczędzać na oponach, jakie wybieramy do swego pojazdu. Zapewnienie przyczepności i bezpieczeństwa zależy tylko od nich. Właściwy dobór opon zależy od tego, jakiego rodzaju maszyną jeździmy, a także jak jeździmy. Czy dobierając ogumienie, wystarczy pamiętać tylko o tych dwóch zasadach?

Zwróć uwagę, co mówi producent

Kto najlepiej zna potrzeby motocykla, jeśli nie producent? Pewne parametry opony są znane już na etapie tworzenia motocykla. Należą do nich choćby rozmiar, rodzaj bieżnika, indeks prędkości czy indeks nośności. W niektórych przypadkach określona jest nawet marka (np. Michelin), a nawet konkretny model ogumienia. Zanim kupimy opony motocyklowe, weźmy pod uwagę, jakim motocyklem jeździmy oraz w jakich warunkach zwykle się poruszamy. Jeśli lubimy jeździć w terenie, kupmy ogumienie o bieżniku przeznaczonym właśnie do jazdy terenowej. W przypadku licznych i częstych podróży dobre będą raczej opony na zróżnicowane warunki. Nie bez znaczenia będzie również ich żywotność.

Opony na każdą okazję

Na rynku mamy dziś bardzo duży wybór ogumienia. Poniższa ściąga pomoże dobrać odpowiedni model do naszego pojazdu.

Opony uniwersalne (szosowe) – w sam raz do jazdy po asfalcie, odpowiednie dla bardzo wielu motocykli, od zabytkowych do sportowych.

Opony skuterowe – stworzone z myślą o skuterach i motorowerach o średnicy felgi od 8 do 12 cali. Często cechuje je niski indeks prędkości, ale nie oznacza to, że wśród nich nie znajdziemy opon do skuterów o pojemności nawet 850 ccm!

Opony chopper/cruiser – to kombinacja szosowego bieżnika oraz dużej średnicy i małej szerokości dla opon przednich i odwrotnymi parametrami dla opon tylnych.

Opony do oldtimerów – klasyczny wygląd i konstrukcja odpowiadająca epoce, z której pochodzi nasz jednoślad.

Opony wyścigowe – dadzą sobie radę z największymi obciążeniami torze, ale najpewniej nie będą posiadać homologacji drogowej.

Opony sportowe – pojadą na nich motocykle sportowe, dla których naprawdę wysoka prędkość to betka. W ich produkcji wykorzystuje się mocne materiały i nowoczesne rozwiązania, które pozwalają na szybką jazdę.

Opony cross/ednuro – twardość mieszanki, z której zostały wykonane, będzie różna, a zależeć będzie od tego, w jakim terenie zechcemy je użytkować. Czym innym będzie bowiem jazda po błocie, czym innym jazda po kamieniach czy po śniegu.

Opony trialowe – specjalne opony umożliwiające jazdę po skałach i torach przeszkód, z którymi kierowcy muszą się zmierzyć.

O tym musisz pamiętać

Montowanie różnych typów opon na przedniej i tylnej osi dozwolone jest tylko wtedy, gdy pozwala na to producent. To, na której osi zamontujemy daną oponę, ma znaczenie. Pomogą nam w tym oznaczenia ogumienia. W przypadku jazdy z pasażerem lub bagażem zwiększmy ciśnienie o 0,3 bara. Uszkodzonych opon motocyklowych nie naprawiamy, nawet gdyby chodziło o opony Michelin czy innej uznanej marki.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj