Ciężko wyobrazić sobie pracę części mechanicznych, które nie zostały odpowiednio naoliwione. W trakcie eksploatacji zawsze dochodzi do tarcia między dwoma elementami – niezależnie, czy chodzi o tłoki w silniku, rozrząd, czy układ napędowy. Ograniczenie problemu przy pomocy oleju to obowiązek każdego użytkownika lub właściciela danej maszyny. Warto jednak wiedzieć, który olej wybrać, by spełnił swoje zadanie i zagwarantował ochronę na najwyższym poziomie.

Sprawdzaj regularnie poziom oleju

Nowoczesne auta z systemem elektronicznym wyposażonym w zaawansowane czujniki, umożliwiają precyzyjną bezdotykową kontrolę poziomu oleju. W starszych generacjach systemu kontroli znajduje się kontrolka, która informuje o zbyt niskim poziomie oleju. Niestety, nie otrzymasz komunikatu, gdy olej jest zanieczyszczony (np. wodą). Należy zatem sprawdzać go samodzielnie, przy pomocy bagnetu.

Po wyciągnięciu bagnetu poziom oleju musi znajdować się między minimum i maximum. Jeśli zbliża się on do dolnej granicy, koniecznie trzeba uzupełnić go przy pomocy wysokiej jakości oleju, który będzie dostosowany do Twojego silnika. Pamiętaj, że olej silnikowy 5w30 to nie to samo, co olej 5w40. Do dyspozycji masz również olej silnikowy 10w40, 50W30 i wiele innych. Co to znaczy?

Jak często wymieniać olej?

Przyjęto, że olej należy wymieniać raz do roku lub co 10–15 tys. km. Najlepiej robić to podczas przeglądów technicznych. Ne każdy właściciel samochodu podchodzi do tego odpowiedzialnie, co często prowadzi do różnego rodzaju zatarć silników i awarii. Niemniej jednak staraj się robić to regularnie (np. raz w roku) lub w ww. granicy.

Jaki olej wybrać?

Koniecznie sprawdź tę informację w instrukcji obsługi auta lub skontaktuj się bezpośrednio z producentem. Ford, BMW, Mercedes, czy nawet Toyota posiadają listę norm i standardów, które muszą zostać zachowane. W większości przypadków określono tam wymagania dot. cech oleju, czyli: klasy lepkości i specyfikacji jakościowej. Dowiesz się zatem, czy do Twojego silnika pasować będzie olej 10W40, czy olej 5W30. To czy auto jest na benzynę, czy w dieslu nie ma raczej znaczenia. Sprawdź jednak informacje w opisie na opakowaniu, gdyż zazwyczaj oleje są uniwersalne (np. Liqui Moly 10W40 MoS2 Leichtlauf).

Początkowa liczba informuje o efektywności oleju w niskich temperaturach. Im jest ona niższa, tym lepiej olej spisuje się w trudnych warunkach i na odwrót, np. silnik z olejem 0W można bez trudu uruchomić przy –35 stopni Celsjusza. Kiedy należy zatem bez obaw stosować olej 5W30? Benzyna spokojnie poradzi sobie przy -30 stopni Celsjusza i analogicznie 10W sprawdzi się przy -25 stopni Celsjusza.

Liczba następująca po parametrze „W” definiuje lepkość oleju. Im liczba wyższa, tym film olejowy jest grubszy. Oznacza to, że olej silnikowy 10w40 jest bardziej lepki niż olej silnikowy 5w30 i zostawia on grubszy film, co może nieco lepiej zabezpieczać silnik, gdy tego potrzebuje.

To jeszcze nie koniec! Warto nadmienić, że oleje dzielimy także na mineralne, półsyntetyczne i syntetyczne. Mineralne mimo poprawy jakości, w dalszym ciągu są najgorszą kategorią . Sprawdzają się jednak w przypadku zabytkowych maszyn (np. pojazdów z okresu II wojny światowej). Kiedy wybierać dany rodzaj oleju?

Olej półsyntetyczny i syntetyczny

Oleje syntetyczne to bez wątpienia produkt najwyższej klasy. Zachowują swoje właściwości w wyższych temperaturach niż oleje półsyntetyczne, a tym bardziej mineralne. Warto zaznaczyć, że nie odkładają się one w postaci nagaru. Perfekcyjnie sprawdzają się także zimą, gdy minusowe temperatury stają się niemałym problemem dla aut. Stosowane są w większości nowych maszyn. Oleje półsyntetyczne są idealnym wyborem do używanego silnika, który ma już niemały przebieg.

Teoretycznie olejów nie powinno się ze sobą mieszać. Jeśli jednak jesteś daleko od domu, a poziom oleju jest bardzo niski, nie bój się dolać oleju półsyntetycznego do syntetycznego lub odwrotnie. Zachowaj jednak zgodność parametrów, czyli olej 5W40 musi zostać zmieszany z olejem 5W40 niezależnie od marki.

Warto nadmienić, że często na opakowaniach można znaleźć informacje nt. rekomendacji. Przykładem takiej sytuacji, jest olej silnikowy 5w30 Liqui Moly LongLife III. Dedykowany jest on głównie jako zamiennik dla:

  • VW 504 00,

  • VW 507 00,

  • MB 229,51,

  • BMW Longlife-04,

  • Porsche C30

Co zrobić, jeśli nie masz pojęcia, jak wybrać odpowiedni olej silnikowy? Przede wszystkim nie ma sensu ryzykować. Warto natomiast się z fachowcem lub zlecić wymianę oleju w trakcie przeglądu/serwisu. Zdaj się na wiedzę specjalistów, którzy znają się na pracy z samochodami i pomogą Ci w każdej sytuacji. Poproś ich o wskazanie odpowiedniego rodzaju oleju. Następnym razem samodzielnie kupisz właściwy produkt.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj